Jag vill påstå att detta är korrekt, men det gör oxå att det kan vara svårt att vara säker på vad saker och ting har för orsak.
Min slutsats av detta resonemang är att det alltid finns en risk att vi - på goda grunder - analyserar och problematiserar olika händelser och det är bra - men samtidigt riskerar vi att inte se dramatiken och symbolvärdet i specifika händelser.
Vi har samlats idag för att manifestera vår avsky och skräck inför vad som hände den 9 november 1938 och vad som skulle följde därefter. Självklart började inte denna fas i mänsklighetens historia på denna dag.
Mein Kamp utkom 1925 och lämnar ingen i ovisshet om vad som skulle hända om författaren och hans gelikar kom till makten. I skriften talar författaren om sin syn på oss judar ”det är inte genom juden som mänskligheten går framåt, utan trots juden.
Han är och förblir den evige parasiten och snyltgästen och sprider sig som en skadlig bacill så snart ett gynnsamt näringsområde inbjuder därtill”.
Även om sionismen talar författaren –
”ty då sionismen försöker inbilla den övriga världen att den judiska nationalitetskänslan är nöjd med att skapa en stat i Palestina, drar juden återigen de dumma gojim på det grymmaste vid näsan. De tänker inte alls bygga en stat i Palestina för att bo där, utan de vill bara ha en organisationscentral för sitt internationella världsbedrägeri, som är utrustad med egen suveränitet och befriad från risken att bli angripen av andra stater, och som kan användas som en tillflyktsort för utvisade fähundar och en högskola för blivande skojare.”
Många som själva läste boken eller fick delar av den berättat för sig kanske ansåg att detta vara sjuka tankar i en galnings skalle.
Tankegodset byggs upp på uppfattningen att vissa människor är förmer än andra. Det finns grupper som inte skall tillerkännas samma rättigheter som andra.
Vi som är barn till överlevare från koncentrationslägren - och jag är inte ensam om det här i dag - har väldigt klart för oss vad den 9 november var starten på. Vi och alla andra människor har ett moraliskt ansvar att berätta för världen vad herrefolks-mentalitet kan leda till. Om vi inte enade står upp till försvar för allas lika värde – och kraftigt reagerar när grupper vill hävda annat gör vi oss skyldiga till en allvarlig underlåtenhetssynd.
Många av oss känner till pastor Niemöllers ord .- Niemöller var präst och internerades i Dachau.
Först hämtade de kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.
Vi har varit många organisationer som tidigare idag samlats för en gemensam manifestation.
Arrangörsföreningarna och de deltagande organisationer har väldigt olika uppfattningar i en rad frågor. Politiskt skiljer vi oss åt i vår syn på varför det finns kriser och krig i världen och vem eller vilka som bär mest skuld för eländet därute.
För egen del är jag mycket påverkad i min uppfattning om hur man bäst manifesterar denna kväll av professor Yehuda Bauer vid Yad Vashem - förintelsemuseet i Jerusalem. Bauer anses vara världens främsta historiker när det gäller Förintelsen. Han är glasklar i sin uppfattning - vi har alla, men vi judar kanske ner än andra- ett moraliskt ansvar att berätta för världen om vad Kristallnatten var starten på. Hur krossat glas skulle leda till Auschwitz - till Majdanek, Sobibor, till ohyggligt barbari, till mänskligt lidande av näst intill obegripligt slag. Till att bl. a 6 miljoner judar förintades, samt att romer, handikappade, homosexuella inte heller ansågs vara värdiga ett liv.
Det är djupt tragiskt och väldigt skrämmande att idag beskåda den politiska utveckling som sker här i Europa. Hur partier som är rent, antisemitiska och därmed har en fascistisk ideologi har framgång och tar säte i parlament på många håll. Har vi varit så dåliga på att lära av historien? Är homo sapiens så outvecklad att vi inte förmår att lära av historien?
Uttrycken för judehat tenderar att EKALERA och medicinen är att REAGERA. Inte ensamma utan med stöd av det demokratiska samhället och alla personer som anser att alla människor har samma värde.
Målgruppen för Kristallnatten var endast judar – inga andra– men symbolvärdet av den 9 november berör inte bara judar. Historien ha lärt oss att ofta börjar med judarna – men det slutar sällan där.
Han är och förblir den evige parasiten och snyltgästen och sprider sig som en skadlig bacill så snart ett gynnsamt näringsområde inbjuder därtill”.
Även om sionismen talar författaren –
”ty då sionismen försöker inbilla den övriga världen att den judiska nationalitetskänslan är nöjd med att skapa en stat i Palestina, drar juden återigen de dumma gojim på det grymmaste vid näsan. De tänker inte alls bygga en stat i Palestina för att bo där, utan de vill bara ha en organisationscentral för sitt internationella världsbedrägeri, som är utrustad med egen suveränitet och befriad från risken att bli angripen av andra stater, och som kan användas som en tillflyktsort för utvisade fähundar och en högskola för blivande skojare.”
Många som själva läste boken eller fick delar av den berättat för sig kanske ansåg att detta vara sjuka tankar i en galnings skalle.
Tankegodset byggs upp på uppfattningen att vissa människor är förmer än andra. Det finns grupper som inte skall tillerkännas samma rättigheter som andra.
Vi som är barn till överlevare från koncentrationslägren - och jag är inte ensam om det här i dag - har väldigt klart för oss vad den 9 november var starten på. Vi och alla andra människor har ett moraliskt ansvar att berätta för världen vad herrefolks-mentalitet kan leda till. Om vi inte enade står upp till försvar för allas lika värde – och kraftigt reagerar när grupper vill hävda annat gör vi oss skyldiga till en allvarlig underlåtenhetssynd.
Många av oss känner till pastor Niemöllers ord .- Niemöller var präst och internerades i Dachau.
Först hämtade de kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.
Vi har varit många organisationer som tidigare idag samlats för en gemensam manifestation.
Arrangörsföreningarna och de deltagande organisationer har väldigt olika uppfattningar i en rad frågor. Politiskt skiljer vi oss åt i vår syn på varför det finns kriser och krig i världen och vem eller vilka som bär mest skuld för eländet därute.
För egen del är jag mycket påverkad i min uppfattning om hur man bäst manifesterar denna kväll av professor Yehuda Bauer vid Yad Vashem - förintelsemuseet i Jerusalem. Bauer anses vara världens främsta historiker när det gäller Förintelsen. Han är glasklar i sin uppfattning - vi har alla, men vi judar kanske ner än andra- ett moraliskt ansvar att berätta för världen om vad Kristallnatten var starten på. Hur krossat glas skulle leda till Auschwitz - till Majdanek, Sobibor, till ohyggligt barbari, till mänskligt lidande av näst intill obegripligt slag. Till att bl. a 6 miljoner judar förintades, samt att romer, handikappade, homosexuella inte heller ansågs vara värdiga ett liv.
Det är djupt tragiskt och väldigt skrämmande att idag beskåda den politiska utveckling som sker här i Europa. Hur partier som är rent, antisemitiska och därmed har en fascistisk ideologi har framgång och tar säte i parlament på många håll. Har vi varit så dåliga på att lära av historien? Är homo sapiens så outvecklad att vi inte förmår att lära av historien?
Uttrycken för judehat tenderar att EKALERA och medicinen är att REAGERA. Inte ensamma utan med stöd av det demokratiska samhället och alla personer som anser att alla människor har samma värde.
Målgruppen för Kristallnatten var endast judar – inga andra– men symbolvärdet av den 9 november berör inte bara judar. Historien ha lärt oss att ofta börjar med judarna – men det slutar sällan där.